آزمون عملی گواهینامه موتور سیکلت زیر نظر پلیس راهور ناجا برگزار می‌شود و محتوای آن از آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی و دستورالعمل‌های اجرایی اخذ آزمون تبعیت می‌ کند -  هنرجو باید “ کنترل و تعادل وسیله نقلیه ” را خصوصاً در سرعت‌ های پایین در مانور های تعیین‌ شده مسیر نشان دهد -  عدم توانایی در حفظ تعادل در این مانورها از مصادیق رد آزمون عملی است

 

 

چگونه تعادل در سرعت پایین حفظ می‌شود ؟


- وضعیت بدن و نگاه :
- نگاه را به دورترِ مسیر و خروجی مانور بدوزید، نه جلوی چرخ جلو. نگاه دورتر کمک می‌کند فرمان را نرم و بدون نوسان بگیرید
- زانوها تانک بنزین را به‌نسبت ملایم چفت کنند ، آرنج‌ ها رها باشد ، شانه‌ ها شل. سفتیِ بیش از حد باعث لرزش و از دست‌دادن تعادل می‌ شود
- در سرعت خیلی کم ، بدن را تقریباً عمود نگه دارید و اجازه دهید موتور با فرمان‌دهی ملایم کمی زیر شما متمایل شود 

- کلاچ، گاز و ترمز عقب:
- از “کلاچ نیم‌گیر” استفاده کنید : کلاچ را در نقطه اتصال نگه دارید تا گشتاور نرم و پیوسته به چرخ عقب برسد . گاز یکنواخت و کم
- از ترمز عقب برای پایدار سازی استفاده کنید ؛ ترمز عقب جزئی در کنار گاز ثابت ، موتور را “ کِشیده ” و نوسانات را می‌ گیرد . از ترمز جلو در سرعت بسیار کم کمتر استفاده کنید چون می‌ تواند باعث جمع‌ شدن فرمان و برهم‌ خوردن تعادل شود
- از تغییرات ناگهانی گاز بپرهیزید . یکنواختی کلید موفقیت است

- فرمان و تعادل‌گیری:
- در سرعت‌ های پایین ، کنترل با “ فرمان‌ دهی مستقیم ”  است - فرمان را اندک و پیوسته بچرخانید

- سرعت و دنده:
- سرعت باید آن‌ قدر کم باشد که مانع خروج از مخروط‌ ها شود ، اما آن‌ قدر زیاد نباشد که نیاز به ترمز های تند پیدا کنید
- اگر موتور شما نیرومند است ، گاز بسیار کم همراه با نیم‌کلاچ ضروری است تا از جهش اولیه جلوگیری شود

- پاها و تماس با زمین:
- در مانورهای آزمون ، پاها باید روی رکاب باشد مگر هنگام شروع حرکت یا خطر سقوط . کشیدن پا روی زمین خطاست و می‌ تواند باعث مردودی شود

- شروع حرکت و توقف :
- برای شروع : نگاه جلو ، گاز اندک ثابت ، رهاسازی کلاچ تا نقطه حرکت ، سپس تثبیت با ترمز عقب جزئی
- برای توقف : گاز را ببندید ، ترمز عقب را غالب بگیرید ، در خط مستقیم در انتها کلاچ را کامل بگیرید و پا را پایین بگذارید

- تمرین‌ های توصیه‌ شده پیش از آزمون :
- حرکت بسیار آهسته در خط مستقیم با استفاده از نیم‌کلاچ و ترمز عقب
- مارپیچ بین مخروط‌ها با فاصله کم؛ تمرکز بر نگاه و یکنواختی گاز
- دایره‌زدن تنگ در هر دو جهت با سرعت ثابت
- حرکت - توقف - حرکت مجدد بدون از دست‌ دادن تعادل

استانداردهای ارزیابی 


 مواردی مانند برخورد با موانع / مخروط‌ها ، پایین‌ گذاشتن پا در مانورهای تعیین‌شده ، خارج‌شدن از مسیر آزمون ، یا خاموش‌ کردن موتور از مصادیق مردودی است
- رعایت کلاه ایمنی استاندارد و تجهیزات ایمنی در محل آزمون الزامی است ؛ ( برای ارتباط  در اپلیکیشن " خدمت از ما " اینجا را کلیک کنید ) عدم رعایت می‌ تواند موجب عدم برگزاری آزمون یا رد صلاحیت در جلسه شود
- مطابق مواد ۲۱ و ۲۲ آیین‌ نامه صدور گواهینامه ، قبولی در آزمون عملی منوط به احراز توانایی کنترل وسیله نقلیه ، شامل حفظ تعادل در سرعت پایین ، است . ممتحن اختیار دارد در صورت مشاهده خطر یا عدم تسلط واضح ، آزمون را متوقف کند

توصیه‌های  عملی  روز آزمون


- اگر اضطراب دارید ، چند نفس عمیق ، تجسم مسیر ، و تکرار ذهنی سکانس‌ ها کمک می‌ کند
- دستورهای ممتحن را دقیق و با آرامش اجرا کنید ؛  توقف امن در صورت تردید بهتر از از دست‌دادن تعادل است

جمع‌بندی


حفظ تعادل در سرعت پایین بر سه پایه است : نگاه دور و وضعیت بدن صحیح ، مدیریت یکنواخت قوای محرکه با نیم‌کلاچ و گاز ثابت ، و پایدار سازی با ترمز عقب