آموزش نیم کلاچ صحیح در موتور دنده ای
نیمکلاچ در موتور سیکلت ، تکنیکی برای کنترل بهتر حرکت در شرایط خاص است . در موتور ، این روش بیشتر برای حرکت نرم در ترافیک یا سربالایی کاربرد دارد
🏍️ مراحل اجرای نیمکلاچ در موتور سیکلت
- فشار کامل کلاچ
ابتدا کلاچ را کاملاً بگیرید تا موتور از چرخها جدا شود
در شکل زیر موتور دنده ای شهری ( طرح هندا ) را مشاهده می کنید در استاندارد امروزی کلاچ و پایه دنده در سمت راست قرار دارد و گاز و ترمز پایی ( شکل زیر دایره زرد رنگ ) در سمت چپ هستند شما باید کلاچ را تا انتها بگیرید دنده یک که بر روی پدال به جلو ضربه می زنید ( شکل زیر دایره زرد رنگ ) کمی کلاچ را رها کنید تا موتور به جلو کشش پیدا کند سپس کمی گاز بیشتر دهید و کلاچ رو در همین نقطه نگه دارید در ادامه مطلب توضیحات را کامل دادم :


- قرار دادن دنده در حالت مناسب
معمولاً دنده ۱ برای شروع حرکت استفاده می شود - آرام رها کردن کلاچ تا نقطه درگیری
کلاچ را به آرامی رها کنید تا لرزش یا تغییر صدا در موتور حس شود . این نقطه را نقطه لرزش یا نقطه درگیری می نامند - نگه داشتن کلاچ در نقطه درگیری
در این مرحله ، موتور آماده حرکت است ولی هنوز کاملاً درگیر نشده. اگر کلاچ را بیشتر رها کنید، ممکن است موتور خاموش شود - افزایش گاز همزمان با رها کردن ترمز
وقتی مطمئن شدید موتور درگیر شده، به آرامی ترمز را رها کرده و گاز بدهید تا حرکت نرم آغاز شود
📌 نکات مهم در نیمکلاچ
- تمرین در محیط امن مثل پارکینگ یا خیابان خلوت، برای تسلط بیشتر
- هماهنگی دست چپ (کلاچ) با دست راست (گاز) بسیار مهم است
- در سربالاییها نیمکلاچ مانع از عقب رفتن موتور می شود
- در ترافیک کمک میکند حرکتهای کوتاه و کنترلشده داشته باشید