نیم‌کلاچ در موتور سیکلت ، تکنیکی برای کنترل بهتر حرکت در شرایط خاص است . در موتور ، این روش بیشتر برای حرکت نرم در ترافیک یا سربالایی کاربرد دارد

🏍️ مراحل اجرای نیم‌کلاچ در موتور سیکلت

  1. فشار کامل کلاچ
    ابتدا کلاچ را کاملاً بگیرید تا موتور از چرخ‌ها جدا شود

در شکل زیر موتور دنده ای شهری ( طرح هندا ) را مشاهده می کنید در استاندارد امروزی کلاچ و پایه دنده در سمت راست قرار دارد و گاز و ترمز پایی ( شکل زیر دایره زرد رنگ ) در سمت چپ هستند شما باید کلاچ را تا انتها بگیرید دنده یک که بر روی پدال به جلو ضربه می زنید ( شکل زیر دایره زرد رنگ )  کمی کلاچ را رها کنید تا موتور به جلو کشش پیدا کند سپس کمی گاز بیشتر دهید و کلاچ رو در همین نقطه نگه دارید در ادامه مطلب توضیحات را کامل دادم : 

 

  1. قرار دادن دنده در حالت مناسب
    معمولاً دنده ۱ برای شروع حرکت استفاده می‌ شود
  2. آرام رها کردن کلاچ تا نقطه درگیری
    کلاچ را به‌ آرامی رها کنید تا لرزش یا تغییر صدا در موتور حس شود . این نقطه را نقطه لرزش یا نقطه درگیری می‌ نامند
  3. نگه‌ داشتن کلاچ در نقطه درگیری
    در این مرحله ، موتور آماده حرکت است ولی هنوز کاملاً درگیر نشده. اگر کلاچ را بیشتر رها کنید، ممکن است موتور خاموش شود
  4. افزایش گاز همزمان با رها کردن ترمز
    وقتی مطمئن شدید موتور درگیر شده، به‌ آرامی ترمز را رها کرده و گاز بدهید تا حرکت نرم آغاز شود

📌 نکات مهم در نیم‌کلاچ

  • تمرین در محیط امن مثل پارکینگ یا خیابان خلوت، برای تسلط بیشتر
  • هماهنگی دست چپ (کلاچ) با دست راست (گاز) بسیار مهم است
  • در سربالایی‌ها نیم‌کلاچ مانع از عقب رفتن موتور می‌ شود
  • در ترافیک کمک می‌کند حرکت‌های کوتاه و کنترل‌شده داشته باشید